EAR ENSEMBLE
Englishhttp://EAR_eng/Welcome.htmlshapeimage_2_link_0
 
 

Az EAR Együttes egyesületi formában 1991 tavaszán jött létre azzal a céllal, hogy meghonosítson egy új műfajt Magyarországon, az akusztikus, és az elektroakusztikus hangszerek, zenei eszközök együttműködését, a kortárs zene legújabb területén.

Ilyen típusú együttes külföldön már igen sok létezik, nálunk azonban a műfaj alapjait is meg kellett teremteni. "Saját" szerzőik mellett jónéhány más komponistát is sikerült megnyerniük e műfaj számára, készült darab az EAR részére pl. Dubrovay László, Láng István, Mandel Róbert, Sári József, Sáry László, Tihanyi László műhelyében, de előadtak olyan szerzőktől is darabokat, melyeket eredetileg nem nekik írtak, ám műfajilag azok az elképzelésükhöz tartoznak. Így elhangzott koncertjeiken Jeney Zoltán, Vidovszky László, Patachich Iván, Pongrácz Zoltán és mások kompozíciója is, ezenkívül a legfiatalabb generáció komponistái is megjelentek hangversenyeiken, mint Varga Judit, Gryllus Samu, Bolcsó Bálint és mások. Az együttes számára eddig 36 zeneszerző több mint 230 kompozíciót írt - az EAR együttes felkérésére írták az elmúlt években a legtöbb kortárs zenei kompozíciót.

A magyar zeneszerzés alkotásain kívül nagy hangsúlyt fektetnek a külföldi művek felkutatására-bemutatására, aminek nagyon jó lehetőséget teremtett a hatszor, 1997 és 2005 között megrendezett Sárvári elektroakusztikus zenei találkozó, az ISMEAM, a Magyar Rádió HEAR stúdiója rendezésében.

2007-ben az EAR együttes teljesen önálló életbe kezdett, mivel a Magyar Rádióban 33 év után megszüntették az elektronikus zenei stúdiót.

Az eddig játszott külföldi szerzők többek közt Jean-Claude Risset (F), James Giroudon (F), Wayne Siegel (USA), Joao Mendes (Br), Francois Dhomont (CND), Joseph Waters (USA), Hector Fiore (RA), Atau Tanaka (J), David Keane (USA), Tamás Ungváry (A), Wolfgang Seierl (A), Joao Pedro Oliveira (P), Igor Lintz-Maues (A), Fabio Cifariello Ciardi (I), Andres Levin-Richter (E), Rodrogo Sigal (MEX), Martin Parker (GB), Koji Asano (J), Joseph Maria Guix (E), Rodney Oakes (USA), Simon Vincent (GB), Jep Nuix (E), Gabriel Brncic (E), James Dashow (USA), Diego Minchiacci (I), Alain Basso (F), Mauricio Kagel (Arg).

Nevükből (EAR = electroacoustic research) az is következik, hogy a műhelymunka-hangversenyrészvétel mellett majdhogynem legfontosabb célunk a kutatás, a hangszerek, az elektronika, az akusztika új kapcsolatainak keresése és a kompozíciókban való felhasználása. Ebben a tevékenységünkben is szorosan kapcsolódunk a Magyar Rádió elektroakusztikus zenei stúdiójához , s szeretnénk a legújabb nemzetközi eredményekkel is megismerkedni és azokat Magyarországon is bemutatni.

Az elmúlt években átlagosan 14-16 hangversenyt adtak évente, a következő időszakban is hasonló mennyiséget terveznek. Főként Budapesten koncerteznek, a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban, az ARTISJUS előadótermében, a Nádor Teremben, de többször felléptek Dunaújvárosban, Pécsett, Debrecenben, Győrött, Székesfehérvárott és más városokban is.

Külföldön is több ízben volt alkalmuk bemutatni a magyar és külföldi kortárs elektroakusztikus zenét, koncerteztek pl. Bécsben, Varsóban, Aveiroban, Párizsban, Bourges-ban, Jerevánban, Potsdamban stb. Tagjaik sokat hangversenyeznek a világ minden táján, az EAR együttesnek írt kompozíciók ilyenkor is gyakorta elhangzanak.


Az EAR Együttes hangszeres és zeneszerző (hivatalos egyesületi) tagjai:

Matuz István – fuvola (Kossuth- és Liszt-díjas, Kiváló Művész, egyetemi tanár)
Matuz Gergely - fuvola
Lakatos György – fagott (Liszt-díjas, egyetemi docens)
Geiger György – trombita (Kossuth- és Liszt-díjas, Érdemes Művész, korábban az MR Szimfonikus Zenekar művésze)
Káip Róbert – harsona (MR Szimfonikus Zenekar)
Maros Éva – hárfa (Liszt-díjas, MR Szimfonikus Zenekar)
Gazda Bence - hegedű
Kántor Balázs – gordonka (a Magyar Állami Operaház szólógordonkása)
Faragó Béla - zeneszerző, szintetizátor, zongora (Erkel-díjas, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense)
Olsvay Endre - zeneszerző, szintetizátor, zongora (a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa), (Erkel–díjas)

Horváth István – hangmérnök, (Erkel-díjas)


Az Egyesület zeneszerző tagjai:

Hollós Máté (Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas)
Madarász Iván (Erkel- és Bartók-Pásztory–díjas a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyetemi tanára)
Szigeti István (Erkel–díjas)


Az Egyesülettel rendszeresen együttműködő, ahhoz szorosan kapcsolódó művésztársak:

Csengery Adrienne - ének (Liszt-díjas, Kiváló Művész)
Kővári Eszter Sára - ének
Skoff Zsuzsa – ének
Szakály Ágnes – cimbalom (Liszt-díjas)
Rozmán Lajos – klarinét (Liszt-díjas)
Klenyán Csaba – klarinét (Liszt-díjas)
Fülep Márk - fuvola, vegyes népi hangszerek
Mérey Anna – hegedű
Gulyás Nagy György – brácsa
Varga Zoltán – kürt (Liszt-díjas)
Láng István - zeneszerző (Erkel díj 2-szer, Érdemes Művész, Bartók-Pásztory-díj, Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztje)
Pintér Gyula - zeneszerző (Erkel–díjas)

Az együttes-egyesület vezetője:
Sugár Miklós zeneszerző - karmester (Erkel- és Bartók-Pásztory–díjas)


(A BMC engedélyével)


Az EAR egyesület köszönetét fejezi ki mindazoknak, akik 2016-ban személyi jövedelemadójuk 1%-át felajánlották.

 
Az Együttes
Electroacoustic Research